Dag 19 van Arneguy naar puente la Reine 95km - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van John Pelgrim - WaarBenJij.nu Dag 19 van Arneguy naar puente la Reine 95km - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van John Pelgrim - WaarBenJij.nu

Dag 19 van Arneguy naar puente la Reine 95km

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

30 April 2016 | Spanje, Puente la Reina

Hoi
Het was een dag van grote verandering in weersinvloeden.
Ik hevige regen,hagel,natte sneeuw , strakke wind vlagen en op het eind van de dag wat zonneschijn.
Direct s'morgens het regenpak maar aan , en aan de beklimming van de Ibaneta van 1057 mtr hoog begonnen.
Ik ben een slow starter , dus ik vond het in het begin wat lastig maar gaande weg ging het steeds beter.
Alleen dat regenpak wat niet ademt , dus je bent van binnen en buiten nat. Eerst de regen broek maar eens uit ,want het regende niet zo hard meer Op de top van de Ibaneta werd ik bijna weggeblazen.
Iemand heeft nog gauw een foto van mij gemaakt ,en gauw wat naar beneden afdalen.
Na een kleine afdaling doemt het historische klooster Roncesvalles op. De kloosterkerk is uit de 12 eeuw en werd na een brand rond 1400 in Frans Gotische stijl herbouwd ; een unicum in Spanje. Maar het regende , hagelde wat, en ik had het zo koud,dat ik amper de fietstassen open kon krijgen.
Eerst maar wat opwarmen in het kroegje vlakbij.
Wat extra kleren aangetrokken en met de afdaling naar Erro begonnen. Zat nog wel een klimmetje in ,maar die viel wel mee.
Bij Erro splits de weg zich. Het hagelde en regende constant wat ,wat een snijdend gevoel in mijn gezicht gaf. Toch maar even doorzetten ,want het werd zo nu en dan wat blauw aan de lucht.
Ik heb niet voor Pamplona gekozen maar voor vallei van Rio Erro.
Het was een prachtige afdaling door schitterende natuur langs het riviertje de Erro.
De rest van de route ging voornamelijk langs N wegen wat niet zo fijn fietsen is. De route draaide ook steeds meer in westelijke richting en kreeg daardoor een strakke wind van rechts voor. Het landschap met de heuvels ziet er prachtig uit.
Ik heb bij Roncesvalles heel veel pelgrims wandelaars gezien die door het trieste landschap liepen vanwege de slechte weersomstandigheden.
Ben in Puente la Reine geland ,waar ik eerst een heerlijke zo heet mogelijke doche heb genomen.
Het was een pittige dag door een prachtig landschap.
Hoop morgen op beter weer want dan geniet je ook meer.
De weer op temperatuur gekomen fietser
John

• 30 April 2016 - 17:51

Marcel En Ramona Van Der Veldt:

Hoi John, het was vies koud. Maar ja een echte pelgrim klaagt daar niet over. We hebben Ron uit Roermond ook ontmoet, hij was nu in roncesvalles, daar bleef hij maar bij het klooster slapen, zijn tent was nat en hij was ook koud. Wij zitten in het volgende dorp burguette. Alles hangt aan de waslijn en ligt op de verwarming.
    Groeten van je volgers.

• 30 April 2016 - 18:25

Geertje:

Hoi John,
    Wat moet je veel doorstaan, de kou is erg, maar regen, hagel en wind is nog veel erger. Maar je bent een echte doorzetter en de uitdaging wordt op deze manier steeds groter, en de bewondering voor jou neemt per dag toe.
    Volgens mij heb je het nu kouder dan op onze wintersport.
    Ik doe vanavond een schietgebedje voor je voor beter weer. Doe jij dat ook wel elke dag?
    Zet hem op kerel, lekker uitrusten nu, een goede maaltijd en een goede nachtrust en morgen weer uitgerust op de fiets. Tot later.

• 30 April 2016 - 18:46

Sieta En Kees:

Hoi John je bent over de pyreneeën dus de echte camino kan nu beginnen. Je bent behoorlijk opgeschoten als je al in punta la reina bent met die prachtige brug. Jammer dat het in de erro vallei slecht weer was hadden wij ook. Jammer want het is een mooi gebied. Je hebt nu tijd om te genieten en veel plezier daarbij. Groet van ons en petje af de ibaneta is mooi maar lastig.

• 30 April 2016 - 19:14

Margriet:

Hallo John
    Zo te lezen was dit een pittig dagje,regen,hagel ,sneeuw Barr moet er niet aan denken.
    Maar zo te zien ben je flink opgeschoten.een echte bikkel.
    Ik heb hier drie lieve kindertjes,schoon en in de pyama op de bank zitten.
    Gisteravond FaceTime met Italie gehad,temperatuur is daar heerlijk,ze zaten nog buiten.
    Neem vanavond maar een lekker glaasje wijn.
    Hou je haaks en liefs van mij.

• 30 April 2016 - 20:36

Henk En Annie Scholten:

Hoi John,
    Wat een pech, wat een kou, wat een regen en veel wind en dan toch maar doorfietsen, ja, dat zal ook wel moeten anders kom je niet aan de finish!!.
    Je had zeker gehoopt dat het weer snel beter wordt en dan kun je volgens ons ook meer genieten van de omgeving.
    Je bent een echte doorzetter, een topper hoor. Vanavond maar even een beste borrel nemen en op naar de dag van morgen. en dan maar hopen dat het weer beter wordt.

• 30 April 2016 - 23:50

Anneke Jager:

Hoi John,

Wat een pech! Toen Koos en ik de pas over de Pyreneën beklommen deden we dat in de mist. Over de top aan de Spaanse kant brak de zon door en hadden we een prachtige afdaling met mooie vergezichten. Die Spaanse zon zal er voor jou ook nog wel komen!
    groetjes, Anneke

• 01 Mei 2016 - 00:10

Ina Koopmeiners:

Pfff John wat een verschil met het weer van de vorige dag! Wat een pech zeg als je zo in hagel, sneeuw en regen moet fietsen! Maar wat een doorzetter ben je zeg!! Petje af!! Hopelijk wordt het weer morgen beter!! Dan geniet je idd wel veel meer!! Zet hem op he? Het gaat je lukken!! Groetjes Ina

• 01 Mei 2016 - 17:14

Thieno En Ria:

Hallo John,
    Veel respect hebben we voor je. Je fietst door alle weersomstandigheden heen die je maar bedenken kunt. Daarna ga je dan ook nog deze prachtige verhalen schrijven. We beleven het op afstand met je mee. Gelukkig ontmoet je nu meer reisgenoten onderweg, zodat je even een praatje kunt maken.
    We hopen dat het weer nu beter gaat worden en dat je lekker door kunt fietsen. We gaan ervan uit dat de droge worst allang op is. In Spanje heb je hiervoor lekkere alternatieven. Probeer maar eens.
    Kop dr veur en geniet van je reis.

Tags: John'John