Dag 28 Van Muirias naar Ponferrada 51 km - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van John Pelgrim - WaarBenJij.nu Dag 28 Van Muirias naar Ponferrada 51 km - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van John Pelgrim - WaarBenJij.nu

Dag 28 Van Muirias naar Ponferrada 51 km

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

09 Mei 2016 | Spanje, Ponferrada

Hallo allemaal.
Ik was al vroeg uit de veren, omdat na een dag rust totaal uitgerust ben.
Ontbijtje bij deze twee jonge mensen, die hel de toko met zijn tweetjes runnen.
Het weer was alweer niets zo best. Zwaarbewolkt maar op dat moment no wel droog.
Ik werd vriendelijk uitgezwaaid en kreeg een stevige knuffel van de jonge dame, en zeg nou zelf dat is toch een goed begin van de dag.
Dit rit ging vandaag naar Ponferrada over de col Cruz de Ferro die op 1504 mtr hoog ligt.
Het weer werd gaandeweg weer slechter, dan eens iets beter, maar boven op de top was het gewoon slecht en koud.
Ik heb met nog een paar vrienden, mannen uit Nijmegen samen omhoog gefietst. Cruz de Ferro is een simpel ijzeren kruis bovenop een boomstam op het hoogste punt van de weg. Het eenvoudig maar markant teken was voor de pelgrims een bemoedigend teken dat ze Santiago zouden halen.
Dus deze Pelgrim is daar ook super blij mee natuurlijk. Voor heel veel mensen een foto momentje , en ik heb me daar bij aangepast. Het landschap van deze berg is prachtig, maar met regen erbij is alles minder leuk.
Stukje afdalen en dan weer klimmen met een behoorlijk steil stukje omhoog.
Dan beginnen we aan de grote afdaling. Ben na een aantal kilometers al gestopt om mijn remmen bij te stellen. Ze stonken net zo als koppelingsplaten van een auto wel eens ruiken.
Het gaf me op dat moment geen veilig gevoel.
Ik heb plastic zakken om mijn handen om niet al te koud te worden. In Acebo, een klein plaatsje gestopt om me even op te warmen en een kop koffie te drinken. De afdaling verder gegaan waar je enorme snelheden kunt halen, maar ik beperk dat enigszins , want ik wil graag heel naar huis.
De natuur is hier prachtig met overal witte brem, waar ik nog een paar foto's van gemaakt heb.
Uiteindelijk kom je in Molinaseca wat je zo in kunt lopen via weer een oude Romeinse brug.
Ik was zo koud dat ik mijn vingers bijna niet meer kon bewegen, en heb toen besloten maar eens door het dorpje te wandelen en me ergens even op te warmen.
Het regende behoorlijk op dat moment.
Zo gauw als mogelijk naar het hotel in Pomferrada een warme doche en weer op verhaal komen.
Het is nu af en toe wel afzien , ik zal maar zeggen een echte Pelgrimstocht .
Buon Camino
John

  • 09 Mei 2016 - 16:19

    Geert En Ineke:

    Hoi Pelle,

    Jammer,jammer van het weer ik had gisteren al even voor jou op de weerkaart gekeken en dat zag er niet best uit.
    Maar gelukkig een dikke knuffel bij het vertrek doet je ook goed,
    Ik hoop bij aankomst ook.
    Van ons ook een warme knuffel want het is hier om te stikken zo warm.
    Op naar de eindzege.
    Groet ineke

  • 09 Mei 2016 - 17:05

    Rick Ensink:

    Hoi John, via deze weg veel succes gewenst deze laatste week van je avontuur. Klopt het dat je nog 2 dagen bergetappes hebt en dat het dan glooiender wordt? Grt, Rick

  • 09 Mei 2016 - 17:15

    Betsie:

    John, wat een afzien af en toe. Vooral de kou en de regen. En hier is het hartstikke mooi weer.
    We bewaren wel wat voor je als je weer thuis bent. Doe maar voorzichtig met die grote afdalingen. Groeten

  • 09 Mei 2016 - 18:13

    Rebecca:

    Wat jammer van het weer....hier in het zonnige zuiden was het vandaag 27 graden, best warm. En al 1,5 week geen druppel regen. Nu zijn wij volop bezig met het aanplanten van de tuin, en sproeien ons helemaal suf.
    Misschien kunnen we het wat eerlijker verdelen, jij af en toe zon, en wij af en toe een buitje voor de tuin!
    Succes!

  • 09 Mei 2016 - 19:31

    Jan Jonkeren:

    Hoi John

    Wat een vreemde tegenstellingen, jij in Spanje verkleumd aankomen en hier zomerse temperaturen. Het is net als met het kampioenschap van PSV. Daar hadden ook weinigen op gerekend.
    Als ik op de kaart kijk heb je nog een aantal hellinkjes te overwinnen. Ik hoop dat het weer iets beter wordt en in ieder geval iets warmer. Controleer af en toe even je remblokjes en je banden. Als je velg te heet wordt kan je band daar ook onder te leiden hebben. Je bent zuinig op je Gazelle, maar wees ook zuinig op jezelf.
    Nog een week en je bent in Compostella. Dat zal een heerlijk gevoel zijn. Veel plezier nog de laatste dagen van je tocht.

    Jan Jonkeren

  • 09 Mei 2016 - 19:59

    Ginie En Aloys:

    Heej John,

    We hebben net de foto's, die je gestuurd hebt, bekeken. Weer een hoge top geslecht en het bewijs is er.
    En zoals je zelf verteld een bemoedigend teken dat je Santiago haalt, maar daar hadden wij geen moment enige twijfel over. Jammer dat je niet zulk mooi weer hebt, want het maakt deze Pelgrimstocht echt een beproeving. De vooruitzichten zijn hier voor de rest van de week wat minder, dus het zal bij jou wel beter worden. Op naar de laatste toppen en ga ervoor!! Veel plezier nog.
    Ginie en Aloys


  • 09 Mei 2016 - 20:11

    Kees En Sieta:

    Ha John, dat zijn verhalen die doen denken aan de avonturen van Johan van der Velde in de Giro in de zeventiger jaren. Sneeuw, regen en kou. Maar hij had andere middelen gebruikt dan een vette knuffel van de gastvrouw. Sieta heeft nog even in haar dagboekje gekeken, wij waren daar vorg jaar op 10 mei en hebben in El Acebo.......een ijsje gegeten. Bloody hot was het toen. Dat geeft jou prestatie veel glans, had je wel zien willen afdalen, voorzichtig als een verregende kat met plastic zakken om de 'voorpoten'. Petje af voor je creativiteit. Nog een paar dagen afzien (het zuur) en dan is er het zoet van de overwinning, TOP.

  • 09 Mei 2016 - 20:11

    Mark:

    Hè John een top prestatie hoor jammer van het weer
    Succes de laatste week

  • 09 Mei 2016 - 20:49

    Anouk:

    De laatste loodjes naar Santiago... Fiets, geniet en beleef!

  • 09 Mei 2016 - 22:24

    Ron Sevens:

    Hoi John
    Nog een paar pittige klimmetjes en ongeveer 220 km en je bent bij je einddoel. Wat jammer van het weer. Ik hoop echt dat voor jou en alle andere pelgrims de zon letterlijk gaat schijnen. Fijn om te lezen dat het landschap zo mooi is. Vandaag is mijn fiets door Soetens thuisgebracht !! Ik zal mijn remmen nog eens extra laten nakijken als ik jouw verhaal lees.
    Geniet van de laatste tientallen kilometers, ik blijf je volgen !!

    Groetjes Ron

  • 09 Mei 2016 - 22:24

    Ron Sevens:

    Hoi John
    Nog een paar pittige klimmetjes en ongeveer 220 km en je bent bij je einddoel. Wat jammer van het weer. Ik hoop echt dat voor jou en alle andere pelgrims de zon letterlijk gaat schijnen. Fijn om te lezen dat het landschap zo mooi is. Vandaag is mijn fiets door Soetens thuisgebracht !! Ik zal mijn remmen nog eens extra laten nakijken als ik jouw verhaal lees.
    Geniet van de laatste tientallen kilometers, ik blijf je volgen !!

    Groetjes Ron

  • 09 Mei 2016 - 22:24

    Ron Sevens:

    Hoi John
    Nog een paar pittige klimmetjes en ongeveer 220 km en je bent bij je einddoel. Wat jammer van het weer. Ik hoop echt dat voor jou en alle andere pelgrims de zon letterlijk gaat schijnen. Fijn om te lezen dat het landschap zo mooi is. Vandaag is mijn fiets door Soetens thuisgebracht !! Ik zal mijn remmen nog eens extra laten nakijken als ik jouw verhaal lees.
    Geniet van de laatste tientallen kilometers, ik blijf je volgen !!

    Groetjes Ron

  • 09 Mei 2016 - 23:09

    Gerard:

    Hallo John,

    Cause baby there ain't no mountain high enough,
    Ain't no valley low enough,
    Ain't no river wide enough
    To keep me from getting to Santiago (oorspronkelijke tekst ...to you babe)

    Toen ik je verslag van vandaag las moest ik onmiddellijk aan dit liedje denken.
    Op weg naar het geliefde Santiago (en daarna weer naar je babe at home) zijn er bergen en dalen die overwonnen moeten worden. Je zou haast gaan zingen en hardop denken "bloed, zweet, en .....regenbuien". Gelukkig knijp je bijtijds in de remmen zodat het bloed hopelijk achterwege zal blijven. Ieder bergje heeft zijn kruisje of een Kruis op een "lantaarnpaal" zoals ik zag op de foto die je stuurde. Ik dacht bij mijzelf wat heeft zo'n simpel maar toch wel indrukwekkend kruis ineens een enorme impact op alle Pelgrimgangers. Je begint nu aan de laatste loodjes. Ondanks het mindere weer erger je je niet groen en geel aan alles maar heb je nog steeds oog voor witte brem en de mooie natuur. Plastic zakjes are not done in onze supers en markten. Maar jij bent van alle markten thuis en dan kan een "aapje" veel met een klein stokje. Dus plastic handschoentjes - well done tegen nattigheid en kou.

    John, ik hoop dat het weer tijdens de laatste etappes wat beter wordt.
    Veel succes op weg naar het einddoel.
    St. Jacob wacht op je.



  • 10 Mei 2016 - 13:16

    Carolien:

    Wat een prestatie lever jij John .... Petje af en dan met zulks slecht weer.
    Wij wensen jou heel veel succes met de laatste etappes.
    Fijn om je verhalen te lezen.
    Groet Herman en Carolien

Tags: John'John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John

Ik ben John pelgrim 67 jaar oud en ga naar Santiago fietsen.

Actief sinds 21 Feb. 2016
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 13674

Voorgaande reizen:

12 April 2016 - 17 Mei 2016

Santiago

Landen bezocht: